(William J. Siegel).
Kebiasaannya, apabila kita merancang sesuatu, kita akan membuat kesilapan. Tidak semua pekara yang dirancang akan berjaya. Oleh itu, sebagai usahawan mereka perlulah menerima kegagalan itu dan terus memperbaiki kesilapan yang dilakukan. Kebanyakan usahawan yang gagal akan cepat berputus asa. Walaubagaimanapun, usahawan yang berjaya akan menerima kegagalan sebagai peluang menimba ilmu pengetahuan. Mereka juga melakukan kesilapan tetapi mereka ini antara golongan yang tidak berputus asa dan tidak berhenti untuk belajar sesuatu yang baru kerana mereka tahu bahawa kegagalan itu adalah satu kewajipan dalam dunia perniagaan. Dengan itu, mereka cepat belajar mengenai dunia pernigaan dan meneruskan pernigaan.
Dato' Aliff Syukri, pengasas produk D'Herbs Healthy Sdn. Bhd. yang terkenal dengan penggunaan tagline 'Terlajak Laris" ialah salah satu strategi pemasaran yang bagus. Baliau kini telah berjaya dalam perniagaan dengan pelbagai pengalaman dan kesulitan yang dihadapinya terdahulu. Beliau pernah menghadapi masalah untuk mendapatkan pembiayaan periagaan. Permohonan beliau ditolak mentah-mentah oleh pihak bank malah dipandang rendah. Namun, beliau tidakberputus asa dan terus mencuba untuk mendapatkan modal perniagaan. Beliau cuba mendapatkan pinjaman daripada rakan-rakan terdekat dan wang yang diperoleh dari bengkel kecantikan yang pernah diadakan. Dengan pinjaman awal dan duit terkumpul hasil perniagaan di pasar tani selama dua tahun, beliau dapat membina jenamanya yang tersendiri. Kini D'Herbs telah menjadi antara jenama barangan kecantikan terkenal dalam pasaran Malaysia.
No comments:
Post a Comment